Zdeňka Ortová, spisovatelka

PODZIMNÍ VÁNOCE

15. září 2015

Je polovina září a už nám šílení obchodníci prostřednictvím čokoládových kolekcí vnucují vánoční vemínko a nutí nás sosat. A přitom je navýsost jasnější, že jediný, kdo má být ve skutečnosti podojený, jsme my.

Nemohu nevzpomenout na luxusní londýnský obchodní dům Harrods, který je proslulý tím, že vánoční prodej tradičně startuje ve vrcholící letní sezoně. Vždycky mě tato informace naplňovala nechutí a pocitem nepatřičnosti, ačkoli jsem tam v životě nekoupila ani kolíčky na prádlo. K létu zkrátka patří plavky, opalovací krém a sandály. Když si tohle všechno vezme v červencovém parnu normální člověk na sebe, je jen přirozené, že myslí na plážový volejbal, osvěžující koupel a zmrzlinový kornout. Začne-li blouznit o vánočním stromku a ukrývat do peřiňáku balíčky s motivem sněhových vloček, odtahujeme nebožáka do stínu a ordinujeme tekutiny a acylpyrin.

Nedávno jsem si na internetu přečetla prohlášení vedení tohoto obchodního domu, v němž se obchodní pohlaváři ohánějí obavou z úvěrové krize a recese, což prý vedlo k tomu, že Harrods letos začal nabízet vánoční zboží v ještě větším předstihu. Opravdu zvláštní metoda. Pod pláštíkem strachu z propadu tržeb lze kupčit s nejkrásnějšími křesťanskými svátky v podstatě po celý rok. Půjde-li to takhle dál, pak se nám ani nevyplatí uklízet vánoční papír z dárků, které jsme si rozbalili čtyřiadvacátého prosince, protože nejpozději na Tři krále do nich začneme balit nadílku pro Vánoce další a regály samoobsluh ten samý den zaplaví čokoládoví velikonoční zajíčci. Až se po vzoru Harrods v Praze na Den slovanských věrozvěstů vánočně splaší Kotva a Palladium, pánbu s námi.

Opravdu chmurné vyhlídky. A kam se nám v tom konzumním labyrintu zatoulal duchovní rozměr svátků slavících příchod Spasitele? Neřeknu, musela bych nevybíravě láteřit. Obchodní řetězce se stávají továrnami na Vánoce. Fabrikami, jež důmyslně manipulují s obsahy peněženek lidí, z nichž více než polovina na zrození Ježíše vlastně ani nevěří a další čtvrtina má o něm pochybnosti.

Vyhlašuji rebelii. Můžete se přidat. V září slavme Václava, První máj v květnu a Vánoce začínejme až Adventem. Ale pro všechny případy jdu zamést podzimní listí, aby k nám trefil Mikuláš. Včera jsem ho totiž viděla... v Kauflandu, asi šestadvacet druhů obalených staniolem.


přečteno: 4000x   komentářů: 7

Komentáře

(Zdeňka O.)    vloženo: 11. 11. 2015, 20:41:24

Blaničko, no to je parádní zážitek. Není nad komerční svátky :-( Vím, že to máme nastavené stejně. Na ty podbízivé jsem zanevřela už dávno a držím ty své. Rozjímací, klidné. Žádné hektické bláznění mi přes práh nesmí. A jediná vánoční reklama, kterou jsem vzala na milost, je ta: " Bané, já nemusím, já už ho vidím... jéééé" :-)

(Blanka Tauerová)    vloženo: 11. 11. 2015, 19:38:20

Zapomněla jsem napsat, že jsem loni narazila na čokoládové figurky, které měly alobalový obal mikuláše a uvnitř byla čokoláda vytvarovaná ve velikonočního zajíce. Tvar byl stejný. Důkaz, že se asi opravdu svátky spojí v jedno prodejní šílenství, tak nač se s tím vlastně rozlišovat... :(

(Blanka Tauerová)    vloženo: 11. 11. 2015, 19:35:44

Tak nevím Zdeničko, jestli se smát tvému humornému pojetí,nebo upadnout do chmur pod tíhou smutné pravdy. Ale v tomto případě spíš to druhé. Vánoce miluju a tohle předhánění se prodejců, mě skutečně ubíjí. Samotným Vánocům a Adventu to tak ubírá na kouzlu. Ráda vzpomínám na dětství, kdy se tak týden před Vánocemi ve výlohách obchůdků objevily vánoční ozdoby a řetězy. Žádná světýlka, ty se rozsvítily výhradně až o štědrý večer pouze na vánočním stromku a já tím kouzlem a krásou pomalu ani nedýchala. O tohle jsme dnes všichni ochuzeni, od půlky podzimu na nás snaha prodat zboží útočí doslova a do písmene ze všech stran a nedá se to přehlédnout, ani přeslechnout. Spousta lidí na Vánoce kvůli komerčnosti zanevřela a to je velká škoda... :(

(Zdeňka O.)    vloženo: 01. 10. 2015, 21:11:37

Milá Alenko,

také bojkotuji a kupuji, až nazraje čas. V září regály s mikulášskou nadílkou obcházím velkým obloukem. V tu dobu se tedy dost nachodím.

Milá paní Linksfeilerová,

i mě může okouzlit toliko náš Ježíšek. Ostatní importované bytosti, ať okouzlují tam, kde jsou doma. Co se mě týká, tak nejkrásnějšími svátky se skutečně začínám zabývat až první adventní neděli. Teprve pak to má smysl, teprve pak je to pěkné.

Milá NULI,

přesně tak. Jsou to svátky duchovní, nikoli Dny úklidového neklidu.

Jé, Vánoce ... (NULI - mail)    vloženo: 28. 09. 2015, 21:27:33

Máte pravdu. A já se přiznám, že čím jsem starší, tím víc prožívám vánoční dny - radostné - milostiplné ... a tím míň jejich praktickou část (úklid, nakupování, i to pečení ...

Ježíšek (E.Linksfeilerová)    vloženo: 17. 09. 2015, 09:21:25

Zdeničko,

obchodní úporné vnucování vánočního zboží nás všecky obtěžuje a ubírá kouzlu skutečných vánočních svátků. Je tam ale ještě jeden malér - je nám totiž za představitele vánoc dáván Santa Klaus a sobi ! Něco takového už tu bylo - přede děda Mráz.

Vzpomínám na své dětství, kdy do pokoje tajně vstoupil Ježíšek a přinesl dárky. To úžasné neznámé tajemno kolem nadpozemské bytosti nikdy nespatřené, která přináší dobro, bylo to kouzlo.

Vy byste to, Zdeničko, popsala mnohem lépe a určitě s vtipem, ale koukám, že je venku krásné baběletní počasí, tak to téma ještě odložíme.

Zdraví E.Linksfeilerová.

(Alena)    vloženo: 16. 09. 2015, 09:36:18

Plně s Vámi souhlasím, jediná obrana je nekupovat. Když bude zboží ležet na prodejnách, příště ho objednají později. Já sama jsem si objednávala figurky až koncem listopadu a bohatě to stačilo. Ale dárky, ty kupuji nebo vytvářím v průběhu roku, nemám ráda to šílenství v prosinci v obchodech. Má to ale nevýhodu, že dost často se některý dárek dostane k majiteli dříve-:)


Přidání komentáře:

Vaše jméno:

Váš e-mail: (pokud jej uvedete, zobrazí se)

Nadpis:

Text:

vyplňte kontrolní číslo
osmset třicet čtyři:
(nechte prázdné)
ODESLAT
 

JOUDAweb - autorka © Taťána Kubátová, e-mail:obchod@tkweb.cz, web: www.jouda.tkweb.cz            Aktualizováno: 20. 5. 2019